Παρασκευή, 7 Νοεμβρίου 2008

Πως και από Βιολογία μεριά;

Μεγάλο το πρωτοξάφνιασμα του μικρού παιδιού όταν βλέπει για πρώτη φορά τα μικροσκοπικά μυρμήγκια ή άλλα έντομα να κινούνται.....
Θάμουν στο Δημοτικό, όταν  φτιάχνοντας δρόμους σε χωριό που δεν ερχόταν αυτοκίνητο, μεγάλη εβδομάδα, βρήκα κάπου ένα πλόχερο σπόρους τριφυλλιού, που ανακάτεψα με το χώμα των δρόμων.
Πήγαμε για τις διαποπές του Πάσχα σε γειτονικό χωριό, οπότε επιστρέφοντας είδα το δρόμο που είχα φτιάξει καταπράσινο. Ενθουσιάστηκα, δεν κατάλαβα τι είχε συμβεί. Το τριφύλλι με τις βροχές που μεσολάβησαν είχε φυτρώσει!
Αργότερα στο Γυμνάσιο (1964-70) δεν κάναμε πολλά φυσιογνωστικά μαθήματα (φυτολογία, ζωολογία, ανθρωπολογία, βιολογία), γιατί σταδιακά τα μαθήματα αυτά αντικαταστάθηκαν από τη Χημεία και τη Φυσική. Ως τότε η Χημεία και η Φυσική άρχιζαν στη Δ Γυμνασίου (σημερινή Α Λυκείου)
Στη Στ Γυμνασίου (σημερινή Γ Λυκείου) είχε έρθει στα Σχολεία, μαζί με τα Μαθηματικά του Στάϊκου και ένα βιβλίο Βιολογίας (νομίζω του Μαργαρίτη) που έθετε τη Βιολογία σε νέους δρόμους (DNA, πρωτεϊνες κλπ)
Ο καθηγητής στο Σχολείο ενώ δίδασκε με ζέση στο πρακτικό τμήμα Φυσική, Χημεία ,την Βιολογία την είχε πολύ πολύ μακρινό συγγενή.
Το φθινόπωρο του 1970 πέρασα στο Φυσικό της Αθήνας (κάπου στη μέση σε σύνολο 120)
Μέσα στα μαθήματα του Α έτους ήταν και η γενική Βιολογία που δίδασκε ο Γεώργιος Πανταζής. Το βιβλίο ένα δίτομο με μαύρο εξώφυλλο είχε μάλλον ξεπεραστεί από την εποχή. Η έδρα της Βιολογίας ήταν στο κτίριο της Νομικής, μπαίνοντας από Σόλωνος στο Ισόγειο αριστερά. Ο Πανταζής δίδασκε τότε Βιολογία και στους φοιτητές της Ιατρικής. Το βιβλίο ήταν περιγραφικό για τις διάφορες κατηγορίες οργανισμών (ρικέτσιες, πρωτόζωα, μύκητες, ανώτεροι οργανισμοί κλπ - γράφω ότι θυμάμαι και πιθανόν να κάνω και κάνα λάθος), σε άπταιστη καθαρεύουσα, αδύνατον να μαθευτεί.
Τον καθηγητή Πανταζή τον είδαμε λίγες φορές που έκανε μάθημα στο αμφιθέατρο στο κτίριο της Νομικής με είσοδο από Σίνα στο ισόγειο. Ερχόταν με κουστωδία βοηθών. Κάποιος βοηθός της έδρας κρατούσε το παλτό να το φορέσει ο καθηγητής στο πέρας του μαθήματος. Στη φυσιογνωμία ήταν αρχοντάνθρωπος, ευφραδέστατος με λίγα λόγια παλιός πανεπιστημιακός καθηγητής. Θυμάμαι Γενάρη μήνα, κάτι γλυκές χειμωνιάτικες λιακάδες που είχε μικρό ακροατήριο έκανε το σχόλιο: Α βλέπω οι αλκυονίδες μέρες αραίωσαν το ακροατήριο.
Το εργαστήριο Βιολογίας ήταν το πρώτο εργαστήριο που ξεκινήσαμε στο έτος.
Φορούσαμε άσπρες ιατρικές μπλούζες, είχαμε αγοράσει και ένα σετ για τις παρατηρήσεις στο μικροσκόπιο.
Στο εργαστήριο Βιολογίας καθόμασταν σε μεγάλους επίμηκεις πάγκους, είχε καθε φοιτητής το μικροσκόπιο του. Είδαμε το κλασικό γράμμα e στο μικροσκόπιο, μετά τα κύταρα στη φλόυδα του κρεμυδιού, επιθηλιακά κύτταρα από τη γλώσσα. Ότι παρατηρούσαμε στο μικροσκόπιο το σχεδιάζαμε.
Κάναμε την εξέταση της ομάδας αίματος, παρατηρήσαμε μικροοργανισμούς στο μικροσκόπιο με το κάτοπτρο, ενώ τακτικές ήταν και οι προβολές ταινιών από τον μικρό θαυμαστό κόσμο της Βιολογίας. Οι εξετάσεις στο εργαστήριο ήταν να γράψουμε τι έδειχναν εικόνες από παρασκευάσματα, που περάσαμε άνετα σχεδόν όλοι. 
Τον Σεπτέβριο του 1971 πέρασα σχετικά εύκολα και ανέλπιστα θαλεγα το μάθημα της Γενικής Βιολογίας, διαβάζοντας και γράφοντας από ένα  εγκυκλοπαιδικό βιβλίο Βιολογίας των εκδόσεων «Πάπυρος» στο οποίο έγραφαν μερικοί βοηθοί της έδρας του Πανταζή που θυμάμαι σαν αρχοντάθρωπο καθηγητή κάτι σαν το γέρο της Δημοκρατίας Γεώργιο Παπανδρέου. Τα χρόνια περάσαν, σε μια στιγμή είχαμε συμφοιτητή βοηθό της έδρας της Βιολογίας, που ήθελε πτυχίο Φυσικού, δεν ξέρω γιατί.

Μετά τον διορισμό μου στη Δ/θμια Εκπαίδευση, βρέθηκα να διδάσκω 3 τάξεις Γυμνασίου, 3 τάξεις Λυκείου, όλα τα μαθήματα των κλάδων ΠΕ4 στο ακριτικό Δελβινάκι. Πόσες ώρες είχα την εβδομάδα δεν θυμάμαι 30 θάταν.

Έτσι δίδασκα  στην Α Γυμνασίου Ζωολογία, Φυτολογία, στην Β Γυμνασίου Ανθρωπολογία, στην Γ Γυμνασίου Βιολογία, στην Α Λυκείου Γεωλογία, στην Β Λυκείου Ανθρωπολογία, στην Γ Λυκείου Βιολογία, πέραν της Φυσικής, της Χημείας και της Γεωγραφίας σε όλες τις τάξεις. Βρήκα θυμάμαι στο αρχείο του Σχολείου από παλαιότερο καθηγητή του Σχολείου, πολύ ωραία, έξυπνα θέματα στη Φυσική και στη Γεωγραφία του Γυμνασίου.

Στις εξετάσεις του Ιουνίου στη Βιολογία της Γ Λυκείου μεταξύ των θεμάτων έβαλα να γράψουν τους νόμους του Μέντελ. Σε ένα γραπτό, αφού έγραψε τους 2,3 νόμους του Μέντελ στη συνέχεια έγραφε ότι υπάρχει και ο νόμος της κυριαρχίας που θα τον εξετάσουμε ….στην επόμενη παράγραφο. Αντιγραφή, εξυπνάδα, παπαγαλία;

Την επόμενη χρονιά στο Λύκειο Κατσανοχωρίων οι 6 τάξεις της προηγούμενης χρονιάς έγιναν 3, αυτές του Λυκείου, οι ώρες 21. Ξανά Βιολογία στην Γ Λυκείου, Γεολογία στην Α Λυκείου.Την επόμενη χρονιά στο Λύκειο Ζωσιμαίας, γύρισα στο Σχολείο που ήμουν σαν μαθητής. Στα θρανία που καθόμουν τα χρόνια 1964-79 καθόταν άλλα πρόσωπα, πιο αυθόρμητα, πιο φωτεινά. Τώρα είχαμε την γνωστή γκρίνια ποιος Αλλοδαπός θα κάνει τα μαθήματα του πλυσταριού, την Οικονομική Γεωγραφία της Β Λυκείου, την Ανθρωπολογία της Β Λυκείου, την Γεωλογία της Α Λυκείου, την Βιολογία της Γ Λυκείου. Συμφωνήσαμε ότι όποιος κάνει τη Φυσική και τη Χημεία σε ένα τμήμα θα κάνει και το δευτερεύον μάθημα. Ετσι πέρασαν ειρηνικά αρκετά χρόνια.

Την πρώτη χρονιά που άρχισαν οι Δέσμες ξεκίνησα, μετά και από παράκληση και άλλων παραγόντων, τη Βιολογία, Ανθρωπολογία στη 2η Δέσμη, μαζί με την Φυσική και τη Χημεία. Χαρά στο κουράγιο μου.

Τα μαθήματα των δεσμών εκείνη την πρώτη χρονιά άρχισαν μετά τα Χριστούγεννα.

Κατά την διάρκεια των εορτών έκανα ταξίδι στην Αθήνα για να προμηθευθώ και να μελετήσω τη Βιολογία. Το βιβλίο που διδάσκονταν τότε ήταν το εύκολο σχετικά βιβλίο της Βιολογίας Κριμπά Καλοπίση, μαζί με την Ανθρωπολογία Ασπιώτη που είχα διδάξει τα προηγούμενα χρόνια. Βρήκα τότε εξαιρετικά βιβλία Βιολογίας, όπως του Καφάτου, ένα ξένο μεταφρασμένο πολύ ωραίο για τα DNA RNA πρωτεϊνοσύνθεση κλπ.  Η  Φυσική τότε ήταν το βιβλίο του Αλκίνοου Μάζη, και η Χημεία του Οδυσσέα Σακελλαρίδη, μέχρι την υδρόλυση μόνο. Πολλά από εκείνα τα παιδιά, καλούς γιατρούς πλέον, βλέπω με ευχαρίστηση σε Νοσοκομεία, ή σε ιδιωτικά ιατρεία και στις σελίδες των ιατρών του τοπικού τύπου.  Μετά από αυτή τη χαρακτηριστική χρονιά δεν ξαναδίδαξα Βιολογία σε Δέσμη, δεν χρειαζόταν πλέον, υπήρχαν συνάδελφοι ΠΕ4 Βιολόγοι. Περιστασιακά δίδαξα Βιολογία σε τμήματα που έκανα Φυσική και Χημεία. Πολλές φορές όμως στους δρόμους μου συναντώ τη Βιολογία με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.        


Δεν υπάρχουν σχόλια: